Няма нужда от дълги уводни изречения по темата – на всички е ясно, че новото поколение няма абсолютно нищо общо с това на родителите си, когато става дума за технологии. Съвременните деца са буквално гении като им се отдаде да боравят с таблети, телефони или компютри.
За тях “слайдването” например, е точно толкова есествен похват, колко за нас като деца беше разгръщането на страница.
Докато сме удивени от техните способности да възприемат и сякаш мигновено да се учат да боравят с високотехнологични джажи, понакога забравяме колко всъщност вредно и дори опсано за тях може да е това.
Ако трябва честнo да си признаем като родители, на всеки се е случвало да връчи на детето си телефон или таблет, когато има нужда от някакви минути спокойствие – да свърши работа, да се нахрани в ресторанта или просто, за да прекркати жалното мрънкане “ мооооля те, дай ми го само за 5 минути”.
Технологиите са неизменна част от живота ни и ние няма как да избягаме от тях, нито би било адекватно да ги забраним, защото това е равнозначно на това да осакатим детето от част от цивилизацията, но определено времето и начините на ползване е добре да са рамкирани. Децата всъщност имат истинска нужда от това някой да ги напътства и “рамкира”, дори да е незъснателно.
Говорейки за възсрастова група от 2-12 годишни деца, е добре устройствата да бъдат забранени по време на хранене, непосредствено преди лягане и в случай, че наоколо има други деца, с които биха могли да играят.
За деца в училищна възраст технологията може да бъде меч с две остриета. Има безброй ползи, които могат да бъдат извлечени от използването на електронни устройства – например, компютрите могат да бъдат използвани за изследване, за онлайн игра на шах или математически игри, за подобряване на езиковите умения и други. Телевизията пък предлага образователни програми като документални филми и други образователни материали. Дори видеоигрите могат да насърчат двигателни умения като координация на ръцете. Някои движещи се, активни електронни игри също могат да насърчават физическа активност като танци.
Въпреки това, всички тези електронни устройства могат да имат и недостатъци. Ето някои причини, поради които е добра идея да ограничите времето на екрана на децата си и как да го направите с минимално раздразнение от тяхна страна.
Основният проблем при честото и най-вече надвечерно използване на мобилни устройства е нарушаването на съня или т.нар. “зомбиране” на децата. Скорошни изследвания установяват, че се получава истинско пристрастяване към наситените визуални ефекти и динамичната смяна на картини, които виртуалната реланост предоставя. Учените дават пример, че тази бърза смяна на дейстивията кара мозъка на детето да се превъзбуди по същия начин, по който действа кокаинът и това е логичното обяснение защо малкото след това не може да заспи.
Следващ проблем, който е установен, е липсата на концентрация в реална среда. Тъй като процесите в класната стая (независимо в градината или в училище) се случват на значително по-бавни обороти, не са толкова експлозивни, шарени и динамични, децата, които прекаляват с употребата на телефони и таблети, не успяват да бъдат ангажирани достатъчно и започват да се разсейват или “блеят”.
Разбира се, при по-големите дечица, най-опасният фактор са кибер престъпленията, които подтикват към срещи със сексуален характер, изпращане на голи снимки и други, но ще оставим тази тема за друг път.
Технологията може да изложи децата на твърде много реклами и неподходящо съдържание. Много телевизионни предавания и реклами изобразяват сексуалността и насилието, както и стереотипите или употребата на наркотици и алкохол. Много реклами популяризират нездравословна храна и играчки по мощни и привлекателни начини, които са предназначени да накарат децата да искат тези неща.
Друг негатив на честото използване на технологии в ранна възраст е ограничаването на физическа активност на детето. Повече време на екрана се свързва с намалена физическа активност и по-висок риск от затлъстяване и ленивост.
5 начина за ограничаване на технологиите:
Разбира се, лесно е просто да включите телевизора или да оставите децата си да играят на телефона, когато се оплакват, че им е скучно. Въпреки това, има много възможности, когато става въпрос за намиране на алтернативни форми на забавление. Оставянето на децата да използват технология с ограничение може да бъде постигнато, ако спазвате някои от тези ключови съвети:
- Не поставяйте телевизор в стаята на детето си. Телевизията в спалнята е свързана с редица проблеми, включително по-ниски резултати в училище, проблеми със съня и затлъстяване.
- Изключвайте телевизора. Когато децата не гледат определена програма, просто го спрете, за да не свикват с постоянното му присъствие за фон и да чувстват нуждата от него.
- Дръжте го изключен по време на хранене и особено когато децата учат или правят домашна работа.
- Помогнете на детето си да избира съдържанието. Най-добрият начин да разберете какво гледа или играе детето, е, като му помагате в избора. Когато избирате нов семеен филм или игра, прочетете отзивите, гледайте визуализации или попитайте други родители. Преди всичко, вярвайте на собствените си инстинкти за това, което е подходящо.
- Ограничавайте времето на екрана. Независимо дали става дума за половин час телевизионни и видео игри на ден или няколко часа в седмицата, ограничавайте с точност времето, което детето ви харчи с технологията. Важно е да следите и да се придържате към конкретните времена, които сте задали.
- Избирате алтернативи на технологичните дейности. Намерете весели, разнообразни и креативни начини да прекарате заедно семейното време без технологични устройства, като например играейки семейни игри, спортувайки заедно или четейки интересна книжка.