Categories
Учебни занимания

Как да научим детето да обича четенето

Любовта към книгите се изгражда в ранна детска възраст и ако съумеем да я предадем на децата си и ги завладее

Любовта към книгите се изгражда в ранна детска възраст и ако съумеем да я предадем на децата си и ги завладее, е почти сигурно, че ще ги държи за цял живот!

Но, как да накараме детето да чете по собствено желание, а не по задължение?

1. Давайте личен пример

Независимо че си мислите, че прилагате супер възпитателни методи спрямо децата си, никога не трябва да забравяте, че те на първо място гледат и копират, а после слушат какво им се казва. Когато вие казвате “чети”, а в същото време вместо с книга в ръка, ви виждат забили нос в телефона или компютъра, няма как да очаквате те да не желаят и предпочитат същото.

Давайте своя личен пример по такъв начин, че детето да усети вашата любов към четенето без да се налага да му я обяснявате и обосновавате. Колкото по-често сте с книга в ръка, толкова по-голям е шансът да видите и детето с такава скоро.

2.Подгответе го за нещо интересно и завладяващо

Разбира се, че крайната цел е вашето дете да чете самостоятелно и по този начин да развива своите умения, но по-важно е в крайна сметка то да приеме четенето за желано, лесно и приятно занимание, а не за поредното досадно задължение. Разкажете му резюмета на любимите си книги, опишете възсторжено главните герои и колко интересно е ежедневието им, белите, които правят, смешните ситуации или далечните им пътешествия. С две думи – събудете любопитството към непознатото. Бавно във времето, внушавайте на детето, че книгите правят мирогледа на човек безгранично широк и чрез тях то се докосва до хора, ситуации и светове, които иначе може и никога да не види.

3. Не обвързвайте четенето с награди

Има деца, които трудно биват стимулирани да направят нещо, ако то не води до получаването на награда. Ако вашето дете е от тях, това, което можете да направите, е да дадете тематична награда – т.е. отново да е обвързана с четенето – интерактивна книга, лупа, книгоразделител, лампичка за книги за четене в тъмното, несесер с маркери за отбелязване и други подобни. Ако наградата не е чак толкова необходима – опитайте се да пропуснете обвързването на процеса на четене с такава, защото е твърде вероятно това да доведе до липса на желание, в момента в който го няма съответния подходящ стимул. Това, което НЕ трябва да правите, е, да го награждавате с използване на технологии като мобилни телефони, електронни игри и гледане на телевизия, защото това подсъзнателно ще му предаде посланието, че те са по-ценното нещо, а книгите остават досадния път за достигане до високотехнологичната джажа. Опитайте да правите обратното – да награждавате с книга, за да покажете нейната висока стойност.

4. Давайте винаги избор

Да започнем от там, че е по-добре да държите всички книги на достъпни места, за да се чувства детето свободно да вземе когато каквото му се прииска. Дори самият факт, че му давате конкретна книга, вече е един вид изземане на свободата на избора какво ти е интересно, какво задържа вниманието ти и към какво проявяваш своя личен интерес. Разбира се, ако имате книги с неприлично съдържание или и прекалено тежки за четете, приберете ги, защото това не би било добро начало J Не осъждайте избора на детето и не разделяйте книгите на “бебешки” и “за големи” – без значение какво чете, самото развиване на умението да го прави, е важно.

5. Не го пресирайте

Задаването на определен брой страници/символи или книги за даден период е само по себе си дразнещо. Вместо това, можете  да зададете някакво време на четене – например “ хайде да почетем 15-минутки” – ако детето се увлече, може да чете и следващия час, а ако не се  – това време няма да го изтормози и да го накара да чувства четенето като задължение. Насърчавайте го и го поощрявайте винаги, когато видите, че е прочело повече страници или е прекарало с книгата повече време от обикновено. Говорете му колко умно става по този начин и колко се гордеете с него.

6. Помагайте

Ако сте едва в началото на процеса на четене, трябва вие да бъдете по-активната страна. Четете на глас, докато детето се почувства уверено да чете само, помагайте при сричането и се въодушевявайте при всяко гладко изчетено изречение. Детето трябва да усеща прогреса си по вашите реакции. Когато започне да чете по-уверено, не му задавайте темпо и не го връщайте да препрочита, а просто се наслаждавайте на постиженията. Дори когато започне да чете гладко и няма нужда от вас, отново отделяйте време да четете заедно – показвайте, че това, което ви чете ви е много интересно и любопитствайте за това какво следва – това неминуемо ще го окуражи.